Algunes reflexions sobre “Tècniques
artístiques”
En aquesta assignatura entendrem l’art com
a un conjunt d’artefactes –obres fetes amb techné-, fruit d’una habilitat tècnica.
Des d’aquest punt de vista, considero que tant important és l’obra d’art més
excelsa com el petit objecte d’ús quotidià elaborat per un artesà. Tot art té
una tècnica, un conjunt d’operacions, siguin manuals o instrumentals, que
actuen sobre la matèria i l’organitzen segons una intencionalitat precisa. És
aquesta tècnica el que fa que l’obra d’art sigui objecte de percepció i a la
vegada de coneixement.
Des de la perspectiva analítica, la
tradició occidental ha girat al voltant de tres vessants: la distinció entre
forma i contingut, l’organització sensible de l’obra i el seu significat. Des
d’aquest punt de vista s’han distingit tres aspectes en la creació artística: un
nivell físic-material, un nivell formal i un nivell significatiu. Els
historiadors de l’art, preocupats per la història de les formes i els estils
artístics han oblidat sovint que les peces que estudien són materials, i que
aquestes s’han configurat mitjançant tècniques i procediments i que l’art, a més de ser creatiu, és també
productiu. Cal trencar esquemes, hem de deixar de pensar en què s’ha fet i
tenir en compte més com s’ha fet, tant com objecte com a mitjà d’indagació.
Com futurs historiadors que som, ens podem
preguntar un seguit de qüestions que hem de tenir present:
- - ¿Quin
ha estat el paper de la tècnica en la producció d’obres d’art i quina valoració
ha tingut en la cultura dels artistes? Les tècniques responen i reflecteixen
una determinada organització de treball.
- ¿Com
s’elaborava s’aprenia i s’intercanviava el saber tècnic i com s’intercanviava
aquest entre els artistes? Tots hem sentit parlar del “secretisme” gremial, han
canviat tant les coses?
- ¿En
quina mesura els avenços en el camp de la ciència han influït en l’elaboració
de l’art, i per tant en la seva definició? La utilització de determinants
materials ha estat de vegades com una etiqueta per l’artista, sent signe
d’estatus social
- La
tècnica ha estat també un mitjà de difusió. El gravat, la litografia
concretament, la fotografia i la informàtica han estat indispensables a l’hora
de conèixer l’art i els artistes, fins a quin punt aquests mitjans des del punt
de vista tècnic han distorsionat la idea que tenim de l’obra?
- Quina
importància té “el pas del temps” sobre l’obra d’art? La matèria canvia amb el
temps, condicionant la qualitat visual de l’obra. Sabien els artistes que alguns
vernissos s’enfosqueixen, que certes tonalitats canvien i que el bronze altera
la seva coloració; és brutícia la
pàtina? Potser si sabem aquests canvis dels materials –avui en dia hi ha molts
avenços en el camp de la ciència que ens ajuden-, entendrem millor l’obra
d’art?
Malgrat els avenços
dels darrers vint anys, encara ara estem a les beceroles de les indagacions
sobre la història de l’art i la tècnica. Sovint es té una visió instrumental o
reductiva. Els estudis es fan en
concomitància amb intervencions de restauració i amb finalitats més operatives
que cognoscitives. Els estudis específics es mouen substancialment sota punts
de vista diferents:
-
Investigació
sobre la composició d’un producte donat, per ex, anàlisis científics d’un
pigment concret, per ex, el lapislàtzuli.
-
Anàlisis
sobre la manera concreta de treballar una artista o d’una escola concreta (la
col·lecció Art in the Making, de la
N.Gallery de Londres)
-
La
reconstrucció d’una tècnica específica (miniatura, per exemple) a partir dels
tractats d’art –receptaris, formularis, llibres d’artistes-, tot el que podríem
anomenar fonts de les tècniques artístiques, aplicant-la com model específic a
una determinada època (tal com diu Cennino Cennini es pintava al segle XV?).
-
Investigació
sobre els materials (per ex, pigments) d’una obra concreta a partir de petites
estratigrafies, donant per suposat que per ex, el pigment blau analitzat en una
sola cata és el mateix en tota l’obra...
Per tal de formular un judici sobre l’obra
en tot aquest complex, és necessari que conjuntem la mirada en tots els camps
del saber aplicats a l’obra d’art: els restaurador, els historiadors,
arqueòlegs... per sort cada vegada ens apropem més però encara falta, falta
molt. Evidentment, tota obra d’art
comporta un seguit de nexes lògics que tenen a veure amb la història de les
mentalitats, però també amb la història de la tecnologia i de la ciència –per
exemple, el clarobscur és dóna gràcies a un seguit d’avenços en el camp de
l’òptica i de la física, però també es correspon a una mentalitat concreta,-
per altra banda les relacions de producció entre les societats són les que fan
fins cert punt que un procediment artístic sorgeixi, es desenvolupi i se superi
–van ser els muralistes mexicans, per ex, els que cercant un mètode de pintar
sobre formigó van introduir la pintura “plàstica” en les arts plàstiques-
tenint en compte que, en el camp de la tècnica, hi ha evolucions però també
involucions.
Som els historiadors de l’art els que hem
de penetrar en el terreny de la història de les tècniques i de la seva
transmissió, podent donar una nova vessant cultural i material de l’art,
donant-li a la tècnica la importància que li correspon.
Ben és cert que allò que qualifica l’obra d’art és la instància
estètica. Però com deia Cesare Brandi a la Teoria del Restauro, la instància material
és la primera, sobre la qual el restaurador ha d’actuar, perquè d’aquesta
manera no es comet cap atac a la història i l’estètica de l’obra. Molts de
vosaltres segurament gaudiu d’actituds envers la conservació del patrimoni, com
es pot desenvolupar tal tasca sense saber com estan fetes les obres?
Molt d'acord amb la teva reflexió.
ResponEliminaL'art, a més de ser "pensat" també ha de ser "produit"... i el domini del procediment triat tindrà molt a veure amb l'èxit d'allò que es vol transmetre.
Hi ha aspectes que sí que altres vegades m'havien rondat pel cap, però d'altres m'han aportat llum sobre algunes qüestions o m'han fet girar els ulls cap a consideracions totalment noves. Per exemple, em sembla molt interessant el fet de 'trencar esquemes' donant importància a la tècnica per tal d'aportar nous coneixements i com a eina per a desenvolupar els estudis fets sobre les obres d'art, no tan sols com resultat necessari de les intervencions de restauració. També vull fer notar la relació que es proposa en el text entre l'evolució de les mentalitats amb la dels procediments tècnics. Finalment, la qüestió de com el pas del temps afecta sobre l'obra d'art i si els judicis estètics que en fem tenen alguna cosa a veure amb els que se'n feien contemporanis de l'obra.
ResponEliminaMolt agraïda per aquestes reflexions en veu alta; hauria de ser un exercici obligatori per als professors que volen generar inquietuds i preguntes en els seus alumnes abans d'afrontar les seves classes i endinsar-se en el temari. Bé, potser obligatori no, però em sembla prou interessant.