
Per natura, la pel·lícula de les gomes és
trencadissa, per la qual cosa de vegades s’han afegit algunes substàncies per
augmentar la seva elasticitat, la més comuna ha estat la glicerina, però també
s’hi ha afegit mel o gelatina. Aquestes a part de donar flexibilitat, són també
agents retardadors de l’eixugat , útils segons sigui la tècnica emprada per
l’artista. També s’hi ha afegit humectants, com la fel de bou i també agents
que acceleren l’eixugat, com l’alcohol.
Amb les gomes es fan les aquarel·les i el
gouache. L’aquarel.la es treballa per transparències, aprofitant el blanc del
suport. Els tons són diàfans i transparents. El gouache (guazzo, aguazo),
treballa per opacitats, més cobrent i emprant-se els pigments blancs. De
vegades s’hi afegeixen càrregues, com el blanc d’Espanya, per donar més
opacitat.
El suport tradicional del tremp de goma
és el paper, de fet s’ha de dir que l’ús
de l’aquarel·la a Occident va lligada a la introducció d’aquest suport, a De
Arte Illuminandi (Itàlia, finals s.XIV) podem llegir:
II. De aquis cum quibus temperantur colores ad
ponendum in carta
Aque vero cum
quibus ponuntur colores sunc hec, videlicet ovorum gallinarum, clara et vitella
eorum, gumme arabicae et gumme
dracanti, cum aqua fontis pure
resolute. Et aqua mellis sive aqua zucchari aut candi sunt ad ducificandum
interdum necessària, prout in preparationis earum particulariter declarabo,
Domino concedente. (p. 46-47).
Tot i que ja alguns tractats medievals ja
esmenten el seu ús sobre pergamí en la il·lustració de manuscrits i sobre tela, procediment que ja és coneixia a la
Xina des de feia milers d’anys sobre seda.
Sobre paper es coneix a Occident des del segle XV,
sent importants alguns
dibuixos i gravats acolorits de Dürer.
dibuixos i gravats acolorits de Dürer.
La tècnica va
restar poc important fins el segle XVIII, quan alguns artistes van aprofitar el
gouache per donar tons nacrats i pastels, plausible en algunes obres de Boucher
o Chardin. El gouache i l’aquarel·la van començar a estar de moda a partir
d’aquesta època, gaudint de renom popular, emprat com a tècnica d’entreteniment
entre la burgesia adinerada i l’aristocràcia.
Era una de les tècniques més
preuades per l’educació de la quitxalla i en especial, en l’educació
femenina. Formava part de la vida quotidiana.
En un principi es va emprar a
Europa central, però a partir del XIX va tenir ressò a Anglaterra, sent importants
lels paisatges de Turner i algunes obres d’impressionistes com per ex, Signac.
Va tenir tanta fama que el 1804 va sorgir a Anglaterra la Society of Water Colours, de la qual es conserven les actes de les reunions, sent una font interessant per
entendre la tècnica.

En un principi la producció va ser artesanal. A partir dels finals del segle XVIII amb la comercialització, començaran a sorgir les primeres pastilles d'aqurel·les, sent conegudes les de William Reeves, la primera marca comercial en fabricar-les.
Bibliografia:
- BRUNELLO, F.: De Arte Illuminandi e altri trattati trattati sulla technica della miniatura medievale. Vicenza: Neri Pozza, 1975, 1992.
- BRETT,B.: A history of watercolour. NY: Excalibur books, 1984.
- BUCES, J. A.: “La sarga y el aguazo: dos técnicas pictóricas a examen”. Pátina 10-11 2001, p. 58-70
- COHN, M.B.: “Cause and Effect in the Historical Development of Watercolor”. The Broad Spectrum: Studies in the Materials, Techniques and Conservation of Color on Paper London, Archetype, 2002, p. 62-68.
- DANIELS, V.D; SASHOA, Y.R: “the effect of gum arabic solubility on the washing of watercolours”. ICOM: 10 Trienal meeting- Washington Prepints, 1993, pp. 442-46.
- KOSCHATZKY, W.: Watercolor: History and Technique, New York: McGraw-Hill, 1970
- SACK, S.F.; TAHK,C; PETERS,J.R.: A technical examination of an ancient egyptian painting on canvas. Studies in conservation, 26, 1981, p. 15-23.
- SÍREN, O.: Chinese Painting: Leading Masters and Principles, 7 vols., New York: Ronald Press, 1956–58
- TOWNSEND, J.H.: “The analysis of watercolor materials, in particular Turner’s watercolours at the Tate Gallery”. The Broad Spectrum: Studies in Materials, TEchniques and Conservation of Color on Paper, (ed. H. Stratis i B. Salvesen). London: Archetype, 2002, p. 83-88
- ZIESKE, F.: “Paul Cézanne’s Watercolors: His Choice of Pigments and Papers”. The Broad Spectrum: Studies in the Materials, Techniques and Conservation of Color on Paper London, Archetype, 2002, p. 89-100.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada