
La duresa de la barra depèn de la
naturalesa del pigment i de la proporció exacta de la goma. De vegades s’ha
afegit talc com a càrrega.
Els antecedents del pastel el tenim en els
dibuixos fets amb guixos de colors al Renaixement (Leonardo, per ex.) emprats
com complement del carbonet i la sanguina o per donar color a gravats. A partir
del segle XVI que el guix comença a ser emprat com un procediment a part, sent
primer al nord d’Itàlia, i viatjant més
tard a França i Europa central.


La moda va arribar a finals de segle a
Anglaterra, sent destacable John Russel (1745-1806) autor d’un petit manual Elemenents on Painting with crayon. Considerat
el “pintor de pastels del príncep de Gales” i molt amic de Reynolds, va
retratar principalment la classe mitjana
anglesa.
Es podria fins i tot considerar com un
fenomen de classe de l’època. Cap a finals de segle De la Tour es va veure en
un conflicte, del qual se’n va fer ressò
la premsa. Es considerava permanent la pintura al pastel? Alguns artistes
consideraven l’ús d’un vidre en l’emmarcat, altres com De la Tour, consideraven
l’ús del vernís per protegir-lo, alguns artistes hi estaven del tot en contra
dels dos mètodes, doncs consideraven que el vidre causa refraccions i el vernís
enfosquia els colors, perdent-se la lluentor viva original. En les publicacions
periòdiques de l’època hi trobem discussions al respecte.
En l’impressionisme, un procediment de
tanta riquesa de to i rapidesa d’execució és lògic que fos admirat, sent
destacables les obres d’Edouard Manet que fins i tot van ser incompreses en
principi per la seva llibertat de traç i de color. Va tenir importants
seguidors com Renoir, Pissarro, Monet, Sisley o Degas, aquest darrer treballant
en estat pur i sense fixatius, de vegades combinant-ho amb altres tècniques com
els tremps i les aquarel·les; el pastel era un procediment admirable per
mostrar els avenços en el camp de la teoria del color que tan van influir en la
segona meitat del segle XIX i principis del segle XX.
Aquests pintors van tenir també ressò a
Amèrica, amb e figures importants com James McNeil Whistler o Mary Cassat. El 1870 es va fundar a
França la Societé des pastelistes i el 1880 la Pastel Society of England, extenent-se per
tot el món anglosaxó i encara ara en funcionament.
BURNS,T: The
Invention of Pastel Painting. London: Archetype, 2007.
CASTER, G.: Les routes de cocagne, le siècle d’or du
pastel. Tolosa: Privat, 1998.
KENDALL, R.:
“Materials, Methods and Meanings in Edgar Dega’s Late Pastels”. The Broad Spectrum: Studies in the Materials, Techniques and Conservation
of Color on Paper London, Archetype, 2002, p. 23-28
MONNIER,
G.: “Pastel: its genesis and evolution to the twentieth century”. Drawing: Masters and Methods. (ed. D.
Dethloff). London: Philip Wilson, 1992, p. 159-176.
MARJORIE, S.: "Pastelists at Work: Two
Portraits at the Metropolitan Museum by Maurice Quentin de La Tour and Jean
Baptiste Perronneau." Metropolitan Museum of Art Bulletin 40
(2005), pp. 105–19 (campus)
Ara ja sé de què està fet el pastel. Gràcies.
ResponEliminahttp://www3.lastampa.it/cultura/sezioni/articolo/lstp/446102/
ResponEliminaAquesta notícia no té res a veure amb el pastel, tan sols volia compartir-la al blog dels alumnes ja que m' ha semblat molt interessant i que, a més a més, té molt a veure amb l' assignatura!
El text és en italià pero suposo que més o menys ho podreu entendre sense cap mena de problema. M' ha semblat curiós. A veure a quina conclusió s'arriba!
PD: El vídeo, una mica "peliculero" però que potser fa que s' entengui un poc més: http://multimedia.lastampa.it/multimedia/cultura-e-arte/lstp/126036/
eii! com mola Maria! pobre Vasari sempre li toca el rebre
EliminaAprofito per penjar la Contra de la Vanguardia d'ahir dilluns 12, hi havia una entrevista a Erik el Belga, un conegut lladre d'obres d'Art es curiós com planteja i enfoca els robatoris.
http://www.lavanguardia.com/lacontra/20120312/54267849141/erik-el-belga-he-dormido-con-muchas-virgenes-goticas.html
Que interessant!!
Eliminahe trobat un vídeo sobre la restauració de l'obra d'art de "La batalla de Lepanto" que es troba al museu Naval. És interessant veure com, els restauradors, tracten una obra que estava bastant feta mal bé. El vídeo és curt i potser no acaba d'aprofundir en el tema que ens interessa però com a introducció és perfecte.
ResponEliminahttp://cultura.elpais.com/cultura/2012/02/23/videos/1330010618_321745.html
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaEstà bé veure l’evolució que ha tingut l’ús del pastel al llarg de la història de l’art, sobretot els diferents usos que se n’han fet segons l’època, és a dir, que els artistes han utilitzat les seves característiques per plasmar allò que cercaven. És un bon exemple per veure que el canvi de mentalitat pot fer que una mateixa tècnica serveixi per a expressar coses tan diferents. El punt en el qual es comenta la discussió dels artistes sobre com conservar les obres fetes amb pastel porta a diverses reflexions: per una banda, si el material amb el que s’ha fet la peça no és permanent, això serà art de forma universal? Què s’hauria de primar, la bona conservació o ometre el manteniment i deixar que es degradi al seu ritme natural?
ResponEliminaRes dura sempre, s'ha de mirar de conservar el que es pugui. Però no passa res si es perden obres.
EliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
EliminaEn cuanto a las cuestiones que has planteado, pienso que todo arte es efímero, tarde o temprano acaba perdido riqueza con el tiempo; cualquier cosa acaba siendo un mero recuerdo. Sin embargo, hay cosas que pueden llegar a desaparecer materialmente, pero su recuerdo es tan fuerte que pasan a ser eternas de forma universal: obras que conocemos que han desaparecido, cuyo valor hace de ella un recuerdo constantemente vivo. Un ejemplo, aunque no relacionado con el pastel, son las pinturas negras de Goya, que a penas se han podido conservar, pero que se conocen y se reproducen por su gran valor. Creo, que aunque el pastel esté elaborado con materiales que no permanecen en el tiempo, si su valor es importante, acabará siendo una memoria viva. Necesariamente se habría de intentar proteger al máximo, pues la presencia material siempre es más agradecida. No hay nada más placentero que el echo de poder observar una obra en todo su esplendor. No pienso que se haya de dejar perder por si sola.
Elimina