La cola de conill és una de les primeres substàncies col·loïdals que
coneixem. Sabem que s’emprava a Egipte per la fusteria de les mòmies, però com
aglutinant pictòric, no en tenim precedents d’abans del Renaixement, tot i que
les fonts si que ho esmenten, servint per pintures podríem dir temporals, com
estendards, sargues, decorats escenogràfics, pintures processionals o cortines.
Apte tant per al mur, com la fusta o la tela. Pel seu caràcter efímer, no s’han
conservat obres sobre tela més enllà del segle XV o XVI, sent un bon
exemple algunes obres de Brueghel,
Metsys o Mantegna.
A part de per a fer
tremps, la cola té diferents funcions,
com per a fer xarols, motlles, per l’enquadernació o per encolar papers.
Pertanyen al grup de les solucions i es
gelatinitzen al baixar la temperatura, per la qual cosa cal treballar en
petites quantitats, sense escalfar-la massa perquè la perjudicarien, deixant de
ser col·loïdal. La preparació de la cola, per a elaborar un tremp és la següent
seguint Alcherius (final segle XIV): Tomad la cola y ponedla a remojar en agua
fria, y cuando esté bien blanda, ponedla en un recipiente con una cantidad
aproximadamente igual de agua mencionada, es decir, tanta como requiera la
cola, y no más, y ponedla al fuego de modo que no hierva, sino que se mantenga
caliente, hasta que se disuelva con el agua... sin dejar que la cola se enfríe,
manteniéndola con un calor moderado en un fuego suave, para que no coagule (Merrifield, nota 292).
La preparació de la pintura és ben senzilla:
Pacheco, explica que els pigments s’han de
moldre amb aigua abans de ser barrejats amb la cola: Los colores finos que
ahora se gastan y muelen mezclados con óleo de linaza o de nueces, se molía con
agua y se echaba en escudillas y, porque no se secasen, los cubrían de agua
limpia. (Llibre III, cap II “de la pintura al temple”).
Un cop molt amb aigua, s’hi aplica la cola
(50g x 1 l. d’aigua). Si n’experimenteu, podeu apreciar dues coses: si un cop
sec hi ha punts lluents, vol dir que el tremp era massa fort i si n’hi massa
poc cau
És una tècnica costosa, doncs forma
pintures denses. S’asseca molt de pressa, cosa que fa que els colors campin amb
comoditat. De vegades s’hi afegit una petita proporció de mel, per tal de
retardar l’eixugat. S’ha de treballar amb capes primers, doncs s’escardaria.
Dóna una aparença opaca degut a la diferent refracció entre la cola i el
pigment. Segueix sent soluble un cop eixuta, característica fàcil per
identificar-la, tot i que es pot afegir una petita proporció de formalina (4%)
per fer-la no soluble.
Té dos inconvenients: baixen molt de to
durant el procés d’eixugat, sobretot en les mescles que contenen blanc, que
s’aclareixen molt- i no poden ser barrejats en humit. Per salvar aquestes
dificultats es mantenia la pintura humida mentre es treballava, mullant el
revers de la tela; però com la pintura canvia depenent del color és impossible
preveure’n el resultat final.
Pel seu caràcter
efímer, va ser un procediment molt emprat en l’aprenentatge i en obres amb
intencions no perennes. Tirso de Molina, en el poema Cómo han de ser los amigos,
el contraposa a l’oli, com a símbol del fugisser i permanent:

Un falso amigo, hecho al temple,
aunque al óleo pareció
que una borrasca borró
y obliga a que se destemple
la pintura que entendí
fuera eterna; más no dura
la amistad ni la pintura
en el trabajo.
Es ansí.
ALCHERIUS: Experimenta de coloribus . MERRIFIELD, M.: Original teatrises on the arts of painting. Londres, 1849, nota 292
PACHECO, Francisco de(1564-1644): Arte de
la pintura: su antiguedad y grandezas. Edición del manuscrito original, acabado
el 24 de enero de 1638. ed. on line
Roser, com t´ho curras! gràcies.
ResponEliminaMolt interessant i m'agrada molt la última imatge, de qui es?
ResponEliminaA més, encara que segurament algú ja la coneix, us vull deixar l'enllaç d'una revista que, encara que és en anglès i té poques publicacions en línea, de vegades escriu sobre temes relacionats amb tècniques artístiques i restauració (encara que la gran majoria es troben només en la revista impresa...). A més, hi ha una petita introducció de l'exposició de Goya al CaixaForum que ens pot servir de pròleg abans d'anar-la a veure.
http://www.arsmagazine.com/news/top/201203151229/museo-del-prados-goyas-visit-caixaforum
Una de les notícies que m'agradaria haver pogut llegir d'aquesta revista és l'article que va escriure John Mracieri (el conservador jefe d'arte europeu del museu de belles arts de San Diego)defensant que l'obra "La educación de la Virgen" era de Velázquez. Crec que pot interessar a aquesta classe perquè, segons he llegit en un article del diari El Pais, es va basar molt en l'anàlisi de l'estil, la tècnica i la composició. Per això, si algú sap on podem trobar l'article o sap alguna manera d'aconseguir-lo on-line li agrairia molt. Gràcies i que tingueu una bona tarda!
http://www.arsmagazine.com/magazine/7/2010/293-rediscovering-velazquez
http://www.rtve.es/noticias/20100701/educacion-virgen-primer-velazquez/337917.shtml
l'altre dia, a la classe de la tela com suport us vaig penjar el video, però aquí teniu un blog, amb bones fotos, de la la fiesta del vino de Brueghel. Bones fotos d'abans i després de la restauaració
ResponEliminahttp://dvmrestauracion.blogspot.com.es/2012/03/la-curiosa-tecnica-de-la-sarga.html